Mielőtt belevágunk a sűrűjébe, lépjünk egy kicsit vissza, és nézzünk meg, hogyan NE válassz edzőt.

A leggyakoribb hiba, amikor a terem közelsége miatt választasz egy edzést. Ki ne szeretne olyan edzőtermet, ami nagyon közel van a munkahelyéhez, vagy a lakásához. Ne érts félre, a hozzám járók 90%-a ezért kezdett el hozzám járni, tehát nem akarom ezt a hibát lenézni. De biztos, hogy sokan azért nem jönnek le a positive|pain edzésekre, mert úgy vélik, messze van a terem.

Kevésbé gyakori nálam, de általában gond, hogy az edzőterem szolgáltatásait nézik: elfogadnak-e Szép-kártyát, van-e ingyen szauna, vagy van-e parkoló. Ugye mondanom sem kell, hogy ezeknek semmi köze ahhoz, hogy az edzésed hatékony lesz-e, a hónapok során egyre jobban érzed-e magad, és fejlődsz-e a kitűzött területen.

Másoknak fontos az edző kinézete: legyen kisportolt, izmos, huszonéves, jóképű. Vagy éppen formás, mosolygós, széparcú. Tudnod kell, hogy a jó edző jó oktató, empatikus, képzett és tapasztalt. Ennek semmi köze a kinézetéhez! Nem baj, ha nem egy tohonya kocsonya, nyilván neki is edzésben kell lennie, hiszen hogyan tudná megtanítani azt, amit maga sem művel. De ne a kinézete legyen az első – ha nagyon jól néz ki, van rá esély, hogy jobban foglalkoztatja a saját kinézete, mint a tiéd!

Összefoglalva legyen sportos, de foglalkozzon inkább a tanítványaival, nem a saját kinézetével. Legyen képzett, és folyamatosan képezze magát, kövesse a sporttudomány legfirissebb eredményeit. És érjen el veled sikereket, hogy te jobban érezd magad.

Hogy fogod ezt kideríteni öt perc alatt?

Egyszerű, az alább kérdéseket kell feltenned, hallgasd meg a válaszokat, és döntsd el te, hogy rá akarod-e bízni az egészségedet!

1. Milyen edzésprogramot fogunk csinálni?

Ha erre a kérdésre üres tekintettel néz rád, akkor azonnal hagyd ott!

Ha akadozva, összevissza, de azért mond valamit, akkor döntsd el, hogy erőlteted-e tovább a kérdést, vagy ugrasz a következő kérdésre. De azért égjen a sárga lámpa!

Az ideális az, ha számodra érhetően, pár mondatban el tudja mondani, hogy milyen típusú edzést, milyen eszközökkel fogsz csinálni, mennyi ideig, a végén mit fogsz tudni elérni, és hova lehet tovább menni utána. Még jobb, ha megcsillan valami nagyobb rendszer a mondatai mögött, ami tetszik neked.

2. Milyen képzésen vett részt az utóbbi évben? Milyen szakmai könyvet olvasott?

Na ez egy kicsit trükkös, gondolom visszahőköltél, ha belegondoltál ebbe a helyzetbe. Nálunk nem nagyon illik firtatni, hogy a szakember tényleg szakember-e, és milyen jogosítványai vannak.

De nézzük csak visszafelé!

Itt vagy te, több tíz-, akár százezer forintos nagyságrendű pénzt tervezel odaadni ennek az embernek. Szerintem természetes, hogy elgondolkodol, hogy mit kapsz ezért. Persze lehet egy alkalmat fizetni, de hány alkalom után derül ki, hogy képzett-e, ha nem kérdezel rá? Persze az is segíthet, ha a neten utánaolvasol, mások véleményét megnézed, esetleg megtalálod a kiszemelt edző oldalát, képesítéseit.

Ha normális az edző, akkor nem csak szívesen válaszol erre a kérdésre, de lelkesen elkezdi magyarázni, hogy hol volt, mit tanult, hogyan vezette be a csoportja edzéstervébe. Én tudom, mindig többet beszélek erről, mint kéne. Tehát szedd össze a bátorságod, és szegezd neki a kérdést!

3. Hogyan fogjuk mérni a sikert?

A végső cél – legalább is nekem, mint edzőnek -, hogy egészségesebb legyél, jobban érezd magad, ritkábban betegedj meg. De neked először valószínűleg számokban kifejezhető célod lesz – hogy ez kilogrammban, centiben vagy időtartamban, az mindegy. De jól mérhetőnek kell lennie, hogy érezd a sikert, hogy elégedett legyél. Később majd jöhetnek a “magasztosabb” célok, először lássuk a számokat!

Ha nem érti a kérdést, esetleg elterel a témától, hamukál, akkor sárga lámpa! Egy képzett edzőnek ez a téma egyértelmű, a mindennapjainak része, munkájának sarokköve.

A jó válasz tehát az, hogy attól függ, mint szeretnél. Esetleg az is lehet, hogy méréseket akar majd csinálni, és együtt kitűzni a tapasztalata alapján elérhető célokat. Vagy hogy az ő rendszerébe ez be van építve, és eleve mérhető lesz a fejlődésed. De határozottságot kell érezned – ha bizonytalan, sárga lámpa!

+1 Bonus: egyéb feladatok

Itt jöhet esetleg az, hogy a céljaidhoz képest egyéb feladatokat fog majd adni. Ezek lehetnek étrenddel kapcsolatos előírások (ez jó! Ha nem foglalkozik a kajáddal, akkor baj van, fuss!), vagy edzésen kívüli gyakorlatok (ez is jó, mert nem féltékeny a rendszerére). De óvatosan ezzel a területtel, én általában nem első alkalommal szoktam erről beszélni, mert nem akarom rázúdítani az újoncra a rengeteg információt, feladatot, változást. Inkább megvárom, hogy lassan beleszokjon az edzésekben, kezdje élvezni, aztán lehet lépésenként átalakítani az élete más területeit.

+2 Bonus: első benyomás

Nagyon hiszek az első benyomásban. Hiszek abban, hogy ha elsőre van valami szimpátia, akkor sokkal jobban alakul a kapcsolat, mint ha elsőre kicsit fura, érthetetlen, akár zavaró valami benne.

Az első edzés után gondolkodj el, hogy milyen volt az edzés, az edző maga, és a csapat, akik között edzettél! Ha minden oké volt, akkor megtaláltad az új edződet. Biztos, hogy jó helyen vagy, hogy új életet kezdj, és hogy az egészségesebb, erősebb, magabiztosabb önmagadat kifejleszd!

Ha van kedved, kérlek írd meg a cikk alatt hozzászólásban, hogy volt-e hasonló, pozitív vagy negatív tapsztalatod!