A hengerelés az izompólya-masszázs köznapi neve, és arra való, hogy a tested különböző pontjaira alkalmazott nyomással segítse az izmaid gyógyulását, visszaállítsa azok normál működését – vagyis hogy izmaid rugalmasak, egészségesek és tettrekészek legyenek.

Onnan tudod, hogy egy izmoddal probléma van, hogy nyomás hatására fájdalmat érzel, ami akár kisugározhat máshova is. Ezeket hívjuk trigger pontoknak. Amikor ezeken átgördíted a hengert, akkor kényelmetlenséget, fájdalmat érzel. Ez nagyjából olyan, mint amikor nyújtás közben érzel fájdalmat – kellemetlen lehet, de ne legyen elviselhetetlen, és utána jobban kell érezned magad.

A trigger pontok kialakulását sok minden befolyásolja: edzés, hajlékonyság, testtartás, étrend, stressz stb. A testünk kompenzálja azt, amivel bombázzuk napról napra, de az öngyógyító képességét átléphetjük túl kemény edzéssel, rossz testtartással és egyéb életstílusból fakadó tényezővel.

Miért hengereljek? Miért csináljak olyat, ami fáj?

Sokaknak a mélyszöveti masszázs haszna érthető, bár tudjuk, hogy kellemetlen, néha fájdalmas is lehet. A magadon végzett masszázs előnye az, hogy saját magad kontrollálhatod a gyógyulási folyamatot, mert érzed, hogy hol kell alkalmazni nyomást és mennyire.

A trigger pontok masszírozása visszaállíthatja a mozgás szabadságát, megszüntetheti a fájdalmakat, és végül is erősebbé tesz! A nyújtás nem mindig elég (bár azt sem csinálod), de képzeld el, ha egy bungee kötélre kötsz egy csomót, és azt nyújtod – abból csak feszülés lesz a kötélben és a két végponton, de a csomó nem tűnik el.

A hengerelés hatására a csomó megszűnik, az izomműködés és az anyagcsere helyreáll. A cél az, hogy olyan legyen az izmod, mintha soha nem lett volna feszült, csomós, fájós. Mikor volt legutoljára, amikor úgy edzettél, mint egy tizenéves, gondolkodás vagy óvatosság nélkül? Ezt kaphatod vissza.

Hogyan hengereljek? Melyik izmomat?

Egyrészt ha problémád van bizonyos gyakorlatokkal (vagy sokat javítalak valamelyiknél), akkor valószínű, hogy segíthet a hengerelés. Hengereld módszeresen végig minden résztvevő izmodat – a fájdalom jelezni fogja, hol a baj. Ha javulsz a gyakorlatban, akkor jót tett a hengerelés!

Másrészt a hengerelés során talált trigger pontok jelzik a baj helyet. Ezt gondos felfedező munkával találod meg.

A módszer az, hogy hengert a földre teszed, ránehezedsz a kezelés alá vont testrészeddel, és lassan végiggördülsz rajta. Ha találsz egy fájó pontot, állj meg, és próbálj lazítani 🙂 Annyira nehezedj rá, hogy elviselhető maradjon a fájdalom – ez nem fájdalompróba, hanem önmasszázs! Ha elviselhetetlen, csökkentsd a nyomást, vagy dolgozz a körülötte lévő területen előbb!

Használhatsz teniszlabdát, hengert, kishengert vagy trigger pont készletet is. Soha ne hengerelj csontot vagy ízületet! A derekadnál óvatos legyél, ott használhatsz kis labdát, hogy pontosabban elérd a kisebb izmokat. A nyakaddal is gyengéden bánj, érzékeny területek vannak arra!

Hengerelés kislabdával

Hogyan működik a hengerelés? Hogyan tovább?

A nyomás segíti a kötött izmok és letapadások megszüntetését az izomrétegek között és környezetükben is. Gondold azt, hogy lazítod, felpuhítod saját izmaidat! Ha ez nem történik meg, akkor előbb-utóbb lemerevednek, kötötté válnak, meghúzod őket, és állandó fájdalmat fognak okozni. Ha ezt a hátadban érzed, amit nehezebb alaposan hengerelni, akkor irány egy (jó) masszőr.

Másnap lehet még izomlázad, de jellemzően a hengerelés másnapján könnyebb a mozgás, és gyorsabb az izomláz múlása. Igyál sok vizet, egyél normális kajákat, másnap ne terheld ugyanazt a testrészt, és minden rendben lesz!